Gå till innehåll

Verktygsfält

Nu införs digitala fullmakter för företag

Exempelbild för nyhet

Som fjärde kommunen i landet, ansluter Vänersborgs kommun sig till den nationella tjänsten Mina ombud. Det innebär bättre service till företag, som i e-tjänster nu kan använda digitala fullmakter.

- Vi vill förenkla och öka vår service gentemot näringslivet. Att företagare nu får möjlighet till digitala fullmakter i våra e-tjänster är ett sätt att underlätta och förenkla vardagen för våra företag, säger Jill Stor, näringslivschef på Vänersborgs kommun.

När en företagare ska skicka in anmälningar eller ansökningar till kommunen, görs detta oftast av en person som har rätt att företräda bolaget – firmatecknaren. Med tjänsten Mina ombud, kan företagare i stället utse ett ombud som med en digital fullmakt kan företräda företaget inom ett specifikt område. Det kan till exempel vara en utsedd person i ett restaurangkök som kan företräda företaget i livsmedelsfrågor.

- Att nu kunna koppla digitala fullmakter mot våra befintliga e-tjänster känns som ett naturligt steg i vårt digitaliserings- och utvecklingsarbete. Detta inte bara förenklar, utan gör även hanteringen säkrare då mänskliga misstag undviks eftersom det inte behövs manuella kontroller av fullmakter. berättar Fredrik Carlsson, chef för digital utveckling i Vänersborgs kommun.

Den digitala tjänsten Mina ombud har tagits fram inom Ena – Sveriges digitala infrastruktur, där Myndigheten för digital förvaltning (Digg) leder arbetet. Utifrån användarbehov tar Ena fram digitala lösningar för att etablera en gemensam digital infrastruktur för den offentliga förvaltningen.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2 oktober 2024