Uppåt för hemtjänsten i Vänersborg
Betyget för hemtjänsten i Vänersborg vänder uppåt. 86 procent av de som har hemtjänst är nöjda.
Vi är naturligtvis glada över att våra verksamheter får fina betyg. Hemtjänstpersonalen gör ett fantastiskt jobb, vilket Socialstyrelsens undersökning bekräftar. Med det sagt vill vi tillsammans fortsätta arbetet med att höja resultaten, säger Karin Hallberg, förvaltningschef på socialförvaltningen i Vänersborgs kommun.
Varje år utför Socialstyrelsen Länk till annan webbplats. en brukarundersökning som riktar sig till personer över 65 år som har hemtjänst. Siffrorna som nu presenteras är andelen personer i åldrarna 65 år och äldre som svarar att de är "Mycket nöjd" eller "Ganska nöjd" på frågan "Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med den hemtjänst du har?". I Vänersborg har andelen som är nöjda ökat från 82 procent år 2023 till 86 procent år 2024. Snittet i riket är 85 procent.
Efter 2023 års resultat fick varje enhetschef i uppdrag att tillsammans med medarbetare sätta upp tydliga mål och aktiviteter för att öka kvaliteten i hemtjänstinsatserna. Det har därför varit olika aktiviteter på de olika enheterna, men det har också gjorts gemensamma satsningar.
Verksamheten har satsat mycket på rollen ”Fast omsorgskontakt”. Det innebär att det finns en särskilt utsedd person i hemtjänsten som lär känna den enskilde lite extra och har en helhetsbild över hennes eller hans behov. Genom detta arbetssätt har vi ökat brukarnas delaktighet i hur insatserna ska utföras och när, berättar Karin Hallberg.
Andra förändringar som gjorts är en omorganisation inom hemtjänsten som resulterade i fler och mindre hemtjänstgrupper.
Cheferna har fått ansvar för färre medarbetare och trivseln har ökat bland medarbetarna. Ett nära och engagerat ledarskap är en friskfaktor och skapar trygghet hos medarbetarna. Vi tänker att det också ger effekt ute i det nära mötet med brukarna, avslutar Karin Hallberg.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 11 oktober 2024