Gamla berg med nytt varumärke
Idag lanserar Halle och Hunneberg AB sitt nya varumärke, som markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av ett av Sveriges mest unika naturområden.
Den nya paketeringen för Halle- och Hunneberg lockar till nyfikenhet om att uppleva våra attraktiva berg. Nu stärks destinationen ytterligare, som en del av Sveriges första UNESCO globala geopark (sedan 2022). Genom samverkan med övriga besöksnäringen kan vi skapa en sammanhängande och hållbar destination som gynnar hela besöksnäringen i området”, säger Jill Stor, näringslivschef i Vänersborgs kommun.
De unika platåbergen Halle- och Hunneberg, som sedan 2022 är en del av Sveriges första UNESCO Global Geopark, har länge varit kända som “Älgarnas berg” och området har varit centrum för både kunglig jakt och naturskydd i århundraden.
Halle och Hunneberg AB:s nya varumärke betonar vår starka koppling till naturen och vårt engagemang för att skapa ett aktivt friluftsliv med aktiviteter för många målgrupper. Jag är stolt över att leda denna unika satsning tillsammans med Vänersborgs kommun, våra engagerade medarbetare och styrelse, säger Robert Stenberg, vd för Halle och Hunneberg AB.
Halle och Hunneberg AB, som startade sin verksamhet 1 januari 2024, ägs av Vänersborgs kommun och samverkar med grannkommunerna Grästorp och Trollhättan samt Sveaskog. Ett stort förändringsarbete pågår för att utveckla verksamheten med målet att bli en av Sveriges främsta besöksdestinationer med fokus på hållbar turism och naturnära äventyr för både nya och gamla målgrupper.
Ny logotyp och ny webbplats
Halle- och Hunnebergs identitet och varumärke kommer att stärkas med visuell kommunikation som speglar området, där en ny logotyp, grafisk profil och den nya webbplatsen www.hallehunneberg.se Länk till annan webbplats. blir centrala verktyg för att skapa igenkänning i varumärket.
- Med det nya varumärket vill vi kommunicera en modern, hållbar och exportmogen besöksdestination med fokus på äventyret, naturupplevelsen och att skapa minnen tillsammans, berättar Magnus Eriksson, marknads- och försäljningschef på Halle och Hunneberg AB.
Fokus på hållbar turism
På Halle- och Hunneberg finns ett brett utbud av aktiviteter; utställning/museum, event, möten, konferens, boende, vandring, guidning, löpning, skidåkning, cykling och viltspaning. Området är också känt för sitt rika djurliv, med älgar, hjortar och ett stort antal fågelarter.
- Vi vill vara en förebild inom hållbar naturturism och att besökare ska uppleva naturen på ett sätt som också skyddar den. Hållbarhet är en central del av vår strategi, och genom att bevara naturen ser vi till att framtida generationer kan fortsätta skapa minnen tillsammans på bergen, avslutar Robert Stenberg.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 6 november 2024