Gå till innehåll

Verktygsfält

Miljö och hälsa

Miljö och hälsa arbetar med:

  • Miljöskydd
  • Hälsoskydd
  • Avlopp
  • Livsmedel
  • Tobak
  • Strålskydd
  • Naturvård

Vi arbetar med att skydda miljön i kommunen.

Vi kontrollerar industrier, jordbruk, bensinstationer och annan verksamhet som kan störa miljön.

Vi kontrollerar restauranger och att maten är säker att äta så att du inte blir sjuk.

Vi tar emot klagomål och frågor om hälsorisker i bostäder. Det kan vara klagomål och frågor om radon, fukt, buller, temperatur, dålig ventilation och mögel.

Vi kontrollerar verksamheter där människor får vård eller behandling. Det kan vara tatuerare, frisörer, fotvårdsföretag och solarier.

Vi kontrollerar miljön i skolor, förskolor och idrottsanläggningar.

Vi jobbar med naturvård. Det innebär att vi bevarar och sköter naturområden i kommunen.

Vi tar prover på badvatten för att kontrollera att badvattnet är bra.

Relaterad information

Sidinformation

Senast uppdaterad:
25 februari 2026