Gå till innehåll

Verktygsfält

Aktuell utställning

Fotografi av museet som är en liten lila byggnad i skogen.

AI vs. själen

1 mars - 19 april

Vernissage: Lördag 1 mars klockan 13.00-16.00

De fyra konstnärerna Christina Frendin Wester, Marie Capaldi, Magdalena Eriksson och Petra Borén Supparo studerade tillsammans vid Konstskolan Valand på 1980-talet. Nu, nästan 40 år senare, återförenas de för att presentera utställningen AI vs. själen. Här utforskar och reflekterar de över det moderna och snabbt växande fenomenet artificiell intelligens ur ett konstnärligt perspektiv.
Nedan följer en kortare biografi om konstnärerna.

Christina Frendin Wester

Christina Frendin Wester (f. 1961 i Göteborg) är målare och bosatt i Norsesund. Hon utbildade sig vid Konsthögskolan Valand 1985–1990 och arbetar främst med oljemåleri, där färgen byggs upp i lager på lager. Hennes bilder skildrar ett inre landskap där verklighet och saga möts. Genom stilleben med dockor och djur – fantasifulla elefanter, dalahästar och porträtt – gestaltar hon en värld i harmoni.

Hennes måleri är tillgängligt för både barn och vuxna och vill inspirera till vidare tankar och tolkningar. Frendin Wester har ställt ut på en rad platser, bland annat på Flamenska Galleriet i Borås (2022), Glasets Hus i Limmared och Galleri Låma på Saltholmen (2021), Galleri Jeanette Ölund i Borås (2020) samt Galleri PS i Göteborg (2019).

Tidigare utställningar inkluderar även Galleri Sigma i Växjö, Galleri Lucifer i Skövde (2018), Galleri Art On i Halmstad (2017) och Sölvesborgs Konsthall (2016). Hon är representerad i samlingar vid Statens Konstråd, Göteborgs Stad, Halmstads kommun, Örebro läns landsting, Västra Götalandsregionen och Bohuslandstinget. Bland hennes offentliga utsmyckningar finns verk vid Lendahlskolan i Alingsås (2002) och Hemsjögården i Alingsås (2003).

Genom sina målningar skapar hon en bildvärld där betraktaren bjuds in till att drömma, reflektera och upptäcka nya berättelser.

Marie Capaldi

Marie Capaldi (f. 1958, Göteborg) är en konstnär vars måleri präglas av stämningar, ljus och det som är svårt att fånga – tystnaden, ögonblicken och färgernas inverkan på känslolivet. Utbildad vid Konsthögskolan Valand i Göteborg (1985–1990) har hon under sin konstnärliga bana utvecklat ett bildspråk som berör det både nära och universella. Redan som barn visste hon att hon ville bli antingen konstnär eller präst – och det blev det ena.

Drivkraften i hennes skapande kommer ofta från något så enkelt men kraftfullt som en färg eller ett ljusspel som väcker inspiration. Hon nämner konstnärer som Vera Nilsson, Eva Hallström, Inge Schiöler och Hans Wigert som viktiga influenser. Ett återkommande motiv i hennes verk har varit tvillingar – en spegling av hennes egna barn som hon följt genom måleriet från deras första dag hemma från BB. Nu, när de flyttat hemifrån, står hon inför en ny fas där motivkretsen kan ta nya riktningar. Marie Capaldi har ställt ut på en rad gallerier och konstinstitutioner, däribland Galleri Arnstedt, S.P Gallery i Stockholm, Höganäs Konstmuseum och Mölnlycke Konsthall. Hennes verk finns representerade i flera offentliga samlingar, bland annat på Borås Konstmuseum, Norrköpings Konstmuseum, Göteborgs Konstmuseum och Statens Konstråd.

Vid sidan av sitt eget skapande har hon även arbetat som curator, bland annat för utställningarna Måleriets Mysterier och Magasinets Makt på Borås Konstmuseum. I denna utställning får vi ta del av Marie Capaldis måleri – en värld där tystnad och färg samspelar för att ge liv åt det förgängliga.

Magdalena Eriksson

Magdalena Eriksson (f. 1963) är målare och bosatt i Latorp utanför Örebro. Hon utbildade sig vid Konsthögskolan Valand 1984–1989 och har sedan dess varit verksam inom både måleri och poesi. Hon arbetar i tusch, akvarell, tempera och olja, och utställningar är hennes främsta mötesplats med publiken. Hennes texter är också en del av konstnärskapet och framförs ofta i samband med visningar. I både bild och ord utforskar hon energin i ett lekfullt och öppet samspel mellan människor.

Hennes arbetssätt präglas av övermålningar, där helheten växer fram genom oväntade inslag. Därför kan hennes bilder vid första anblicken upplevas som råa och skissartade, där färgen är både exakt och oprecis på samma gång. Hon rör sig mellan det inre bildlandskapet och det observerade, och en liten teckning kan bära lika mycket som en stor målning.

Hennes konst har visats på en rad utställningar, bland annat på Flamenska galleriet, Galleri Aveny och Konstrummet Lindesberg (2022), Dalslands Konstmuseum, Galleri Aveny och Konstfrämjandet Örebro (2019) samt på Galleri Cupido i Stockholm, Ebelingmuseet i Torshälla och Galleri Jeanette Ölund i Borås (2018). Hon har också ställt ut på Konsthallen Kumla (2017) och Galleri Aveny i Göteborg (2016). Eriksson är representerad i samlingarna vid Göteborgs Konstmuseum, Örebro Konstmuseum, Borås Konstmuseum och Statens Konstråd, bland andra. Hon har även utfört offentliga utsmyckningar, exempelvis vid Almby skola, Universitetssjukhuset i Örebro (USÖ) och Loka Brunns Kurortsmuseum (1995).

Förutom måleri har hon också gett ut en konstbok, Teckningar inspirerade av Svenska Kammarorkestern (Naxos förlag, 1999). Hennes konst och poesi är en del av samhället i både små och stora sammanhang – genom estradpoesi, demonstrationer, invigningar och samarbeten med musiker. Bildberättandet fungerar som ett navigationsverktyg i en ständigt pågående tankeström.

Petra Borén Supparo

Petra Borén Supparo (f. 1963) är verksam inom måleri och skulptur. Hon utbildade sig vid Konsthögskolan Valand 1985–1991 och fortsatte med en påbyggnadsutbildning i Fri konst och Nya media vid Valand 1998–1999. Hennes konst kan beskrivas som stillbilder ur en berättelse, en saga eller en dröm. Hon fascineras av gränslandet mellan verklighet och det drömlika – det som inte alltid syns men som känns, som luften vi andas och rummen runt oss. Mytiska djur, sagoväsen och andliga dimensioner är återkommande teman i hennes verk.

Målningarna är ofta uppbyggda av tunna skikt, där nyanserna lyser igenom och skapar en luftighet i landskapen. Figurerna i hennes bilder är tydligt utformade, vilket även gäller hennes skulpturer, där formerna har en fastare, mer påtaglig närvaro. Förutom bildkonst skapar hon egen musik, som ibland blir en del av hennes utställningar i form av rumsliga installationer med musik och musikfilmer.

Borén Supparo har haft en rad utställningar, bland annat “En sång av tystnad” på Bergdala Konstgalleri i Hovmantorp (2022), Late Autumn Art Show på Galleri Konstepidemin i Göteborg (2020), samt på Galerie Le Confort des Étranges i Toulouse, Frankrike (2019). Tidigare utställningar inkluderar även Göteborgs Konstförening (2018), Galleri Uddenberg i Göteborg (2014) och Galleri Brevik på Sydkoster (2012). Hon har också visat verk på Galleri Konstepidemin i Göteborg i utställningarna “Nya tider nya verk” (2012) och “I Drömmars Land” (2011). Hon är representerad i samlingar vid Statens Konstråd, Borås kommun, Göteborgs Konstmuseum, Jönköpings läns landsting, Bohusläns landsting, Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och Kristianstads kommun, bland andra. Bland hennes offentliga utsmyckningar finns verk vid Askims torg i Göteborg (2000) och Förskolan Torpagatan i Göteborg (2009).

Hennes konst bjuder in betraktaren till en värld där dröm och verklighet möts, där det osynliga får en form och där varje verk bär på en känsla av det mystiska och poetiska.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
13 februari 2025