Hur går det till att fatta beslut?
Behandling av ett ärende
1. Ärendet kommer in
Ärendet kommer till oss. Ett ärende kan vara en skrivelse från en myndighet, ett företag, en privatperson, en tjänsteman eller från ett utskott eller en nämnd inom kommunen.
2. Registrering
Ärendet stämplas med ankomstdatum och registreras med ett diarienummer. Diarienumret används för att hålla reda på ärendet och för att underlätta sökning.
3. Beredning
Beredning innebär att ett underlag för beslut tas fram. En tjänsteman inom den egna nämnden eller styrelsen lämnar ett yttrande i ärendet.
4. Sammanträde
Nämnden, kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige sammanträder och fattar beslut i ärendet.
5. Beslut, protokoll
Ett sammanträdesprotokoll skrivs och justeras.
6. Expediering, arkivering
Beslutet expedieras till berörda förvaltningar som genomför beslutet. Ärendet avslutas och arkiveras.
Från ärende till beslut
Här kan du se ett exempel på ett ärendes gång genom de olika instanserna.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 11 juli 2022