Gå till innehåll

Verktygsfält

Värdeord

Vänersborgs kommun som både geografiskt område och organisation har fyra gemensamma värdeord. De ska genomsyra hela Vänersborgsområdet, kommunens organisation, verksamhet och beslut: levande, attraktiv, hållbar - tillsammans. De fyra värdeorden ska stärka visionen:

Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.

Levande

Vänersborg är en levande kulturbygd med stad, landsbygd, berg och
skogar vackert belägen vid Vänerns södra strand. Hos oss bor inspiration, skaparlust och företagsamhet granne med närhet, trygghet och omtanke. Det gör Vänersborgsområdet till en utvecklande plats att leva, verka och vara på. Med goda förbindelser har vi världen runt hörnet. Tåg, bussar och flyg är fulla av människor som följer sina drömmar. Det gör oss levande.

Attraktiv

Vi är stolta över att Vänersborg är Västra Götalands regionhuvudstad. Vi har tillgång till kompetens och service.
Vi har en öppenhet och lust att upptäcka. Kultur, idrott och evenemang är en viktig del av vår identitet. Våra scener och arenor förenar generationer och kulturer. Här bor vi tryggt i naturskön miljö nära vatten, fält, skogar och magnifika berg. Vi har nära till både upplevelser och avkoppling. Det är attraktivt för oss.

Hållbar

För oss är det viktigt att ge förutsättningar för ett hållbart liv och
samhälle. Vi skapar social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet för att vänersborgarna, våra medarbetare och besökare idag och i framtiden ska kunna njuta av ett gott liv. De korta avstånden inom kommunen, men också mellan kommun, företag, organisationer och invånare, gör att vi har nära till varandra. Gemensamt arbetar vi för en hållbar utveckling i såväl stad som landsbygd. Att göra skillnad tillsammans är hållbarhet för oss.

Tillsammans

Vänersborg har alltid varit en knutpunkt. Här möts vägar och vatten
möter land. Människor möts i föreningar, företag, organisationer, skolor och omsorg. Att samarbeta tillsammans och ge ett gott bemötande är betydelsefullt för oss. Vi värnar om tillgänglighet och trygghet, uppskattar olikheter och bejakar mångfald. Här kan vi skapa, utveckla, leva och umgås, uppleva massor eller välja att bara vara. Tillsammans finner vi styrkor i människors olikheter.

Sidinformation

Senast uppdaterad: