Avfall från fritidsbåtar
För att vi alla ska kunna njuta av ren natur och rent vatten, är det viktigt att vi hanterar avfall på rätt sätt. Från och med 1 maj 2023 gäller en ny föreskrift om avfallshantering i fritidsbåtshamnar (TSFS 2023:12), den ersätter SJÖFS 2001:13.
Mottagningsanordning
I hamnar som har fler än 25 fritidsbåtar ska det finnas en mottagningsanordning som kan ta emot avfall som uppkommer under drift och användning av båtarna. Det gäller avfall från både besökande båtgäster och båtägare hemmahörande i hamnen. Avfallet ska samlas in separat, det vill säga sorterat i olika fraktioner.
Mottagningsanordningar ska fungera klanderfritt, vara rätt placerade, ha tillräcklig kapacitet för den mängd avfall som lämnas och kunna repareras utan dröjsmål om de går sönder.
Avfallshanteringsplan
Den som ansvarar för en mottagningsanordning i en fritidsbåthamn ska se till att det finns en upprättad och godkänd avfallshanteringsplan, alltså en plan för mottagande och hantering av avfall. Vad som ska ingå i en avfallshanteringsplan finns beskrivet i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om mottagning av avfall från fritidsbåtar (TSFS 2023:12).
Enligt den nya föreskriften ska fritidsbåtshamnarna skicka in avfallshanteringsplanen till kommunen för godkännande. Tidigare har det bara funnits krav på att hamnen har en upprättad plan. Blanketten Avfallshanteringsplan fritidsbåthamn finns på mina sidor, länk finns under relaterad information nedan.
Avfallshanteringsplanen ska revideras och godkännas på nytt med högst 5 års mellanrum eller om det sker någon väsentlig förändring i behovet av att lämna avfall till hamnen. Vid revidering ska planen lämnas till kommunen minst tre månader innan föregående plan löpt ut.
Möjlighet att ta ut direkt avgift för viss del av avfallet
Hamnarna får täcka sina kostnader för avfallsmottagningen genom att ta ut en indirekt avgift, till exempel i form av båtplatsavgift, hamnavgift och gästhamnsavgift. För toalettavfall finns det möjlighet att ta ut en direkt avgift för viss del av avfallet.
Den som tar ut hamnavgift eller motsvarande generell avgift ansvarar för att uppfylla kraven som rör mottagningen av avfall från fritidsbåtar. En fritidsbåtshamn som tar ut båtplatsavgift är alltså skyldig att ha de mottagningsanordningar som behövs.
Om ingen avgift tas ut är det fastighetsägaren som ansvarar för att kraven är uppfyllda. Den fastighetsägare som upplåter mark till icke avgiftsbelagd hamnverksamhet har naturligtvis möjlighet att i kontraktet se till att den som använder marken åtar sig att uppfylla kraven på mottagning av avfall.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 18 februari 2025